Monday, 28 November 2016

Rebahnya Islam Di Kaki Khinzir #Penang @drafifbahardin


Sepanjang minggu lalu, antara yang hangat diperkatakan adalah kemungkinan akan ada perbahasan mengenai Rang Undang-Undang Syariah (RUU 355) yang sekian lama hangat diperkatakan. Perkara ini sudah sekian lama menjadi polemiknya yang tersendiri samada di pihak kerajaan mahupun pembangkang.
Namun, ketika harapan umat Islam yang mahu menyaksikan akhirnya cadangan daripada Datuk Seri Abdul Hadi Awang ini mendapat sokongan kesemua Ahli Parlimen yang beragama Islam, Khamis lalu, Datuk Seri Abdul Hadi, dengan nada suara yang terketar-ketar, samada dalam keadaan tidak sihat atau menanggung kesedihan mengumumkan, terpaksa menangguh hasrat beliau untuk membahaskan RUU 355.
images-5
Alasan yang diberikan adalah, masih terdapat pihak-pihak yang sengaja mempolitikkan isu ini. Malah menurutnya, masih ada pihak yang masih belum benar-benar faham tentang cadangan beliau ini. Menurut beliau, RUU 355 ini adalah untuk mereka yang beragama Islam sahaja dan langsung tiada kena mengena dengan bukan Islam.
Menariknya, keesokan hari, pada sidang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Exco Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Afif Bahardin telah membentangkan rang undang-undang berkaitan penternakan babi di mana enakmen tersebut diperkenalkan bagi mengawal selia dan memastikan industri berkenaan berkembang dengan sihat dan lestari pada masa akan datang.
Tidak seperti RUU 355, RUU babi ini hanya mengambil masa tidak sampai sejam untuk diluluskan oleh DUN Pulau Pinang walaupun ADUN dari Barisan Nasional cuba menentang RUU babi ini. Di sini dapat kita lihat, betapa tingginya martabat babi buat Pakatan Harapan berbanding RUU 355 yang sekian lama diperjuangan PAS dan juga UMNO di pelbagai medium.
Melihat akan hal ini, timbul persoalan, adakah babi jauh lebih utama berbanding memperkasakan Rang Undang-Undang Islam yang cuba digagalkan oleh Ahli Parlimen yang beragama Islam dari PKR dan PAN? Jika MCA, Gerakan dan beberapa parti lagi menunjukkan penentangan, mungkin kita akan memahaminya. Namun, jika ahli Parlimen Islam sendiri yang menentang, ianya begitu menghairankan.
download-7
Lebih menakjubkan, pada hari Khamis, orang tua seperti Datuk Seri Abdul Hadi, terketar-ketar mengumumkan penangguhan perbahasan RUU 355, pagi Jumaat pula, seorang anak Melayu yang dipercayai tertera ayat Islam di kad pengenalannya, begitu bangga dengan usul Rang Undang-Undang babi, begitu mudah diluluskan di sidan DUN Pulau Pinang. Hinanya Islam pada mata pembangkang!

Sumber

RUU355 : MCA Masih Setia Bersama BN


Sehingga kini, masih ramai yang memperkatakan tentang rekasi keras yang dipamerkan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong berhubung perbentangan persendirian Rang Undang-Undang Syariah oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ramai yang menjangkakan bahawa apa yang diungkapkan oleh Presiden MCA dan Gerakan itu merupakan pendirian parti dan diri mereka sendiri sehingga ada yang mempolitikkan isu berkenaan. Malah lebih teruk lagi, sudah ada suara-suara yang mahu mengusir kedua-dua parti komponen berkenaan daripada Barisan Nasional.

Mungkin ada yang terlupa bahawa apa yang berlaku hanyalah helah politik semata-mata. Berapa ramai yang ada mendengar kenyataan Datuk Seri Liow yang secara jelas menyatakan, pihak MCA tidak ada apa-apa halangan untuk menyokong RUU berkenaan andai kerajaan ataupun UMNO sendiri yang membentangkannya.

Sudah pasti, selaku salah sebuah parti yang ada dalam kerajaan hari ini, mereka akan menumpahkan semua sokongan mereka terhadap apa yang dibentangkan sendiri oleh kerajaan. Selama ini, MCA tidak pernah bertindak menjadi petualang dalaman kerajaan dengan berkecuali atau membantah apa jua usul yang dibawa oleh kerajaan.

Harus di ingat, MCA kini berhadapan dengan cabaran paling besar sepanjang parti itu di tubuhkan. Cabarannya tidak lain dan tidak bukan adalah cara berpolitik DAP yang menghasut rakyat untuk membenci kerajaan, khususnya MCA. Bayangkan, andai MCA hanya bertindak seperti pak turut dalam kerajaan, sudah pasti usaha mereka mahu menarik perhatian kaum Cina menjadi sedikit sukar.

Bukan menggalakkan penolakan MCA dalam hal-hal yang berkaitan dengan Islam dan dasar kerajaan, namun harus diingat, MCA juga mempunyai dasar mereka sendiri dan apa yang mereka lakukan hanyalah mempertahankan beberapa hak kaum Cina tanpa sekalipun membelakangkan kerajaan.

Fokus mereka sama seperti lain-lain parti komponen dalam Barisan Nasional, menentang dakyag jahat DAP yang senantiasa cuba menjadikan MCA sebagai mangsa politik kotor mereka. Andai MCA berjaya ditumbangkan, sudah pasti lain-lain parti komponen dalam Barisan Nasional juga akan turut terkena tempiasnya.

Itulah sebabnya kenapa MCA begitu berhati-hati dalam menyuarakan sokongan terhadap RUU kali ini. Apa yang mereka lakukan tidak lebih dari helah politik dan sudah pasti, mereka akan tetap menyokong dan bersama-sama Barisan Nasional dalam membentuk dan mengukuhkan kuasa di Malaysia.


Sumber

Friday, 4 November 2016

#Misuari dan Penipuan Lagi:Haruskah Anda Percaya Pada Pengganas Dari Filipina Ini?


Nur Misuari semalam telah menyatakan kepada media Filipina bahawa pegawai Malaysia telah menjadi dalang kepada penculikan di Pulau Sipadan, Sabah pada tahun 2000 namun masih belum mengemukakan bukti siapakah pegawai dari Malaysia itu sehingga kini.

Misuari yang telahpun berumur 77 tahun memang dikenali sebagai seorang opportunis yang telah mengaut jutaan wang hasil penculikan dan juga penipuan sehinggalah penipuannya terbongkar ke media. 

Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) menyatakan kekesalan mereka atas dakwaan terbaru Misuari terhadap Malaysia dan berharap dakwaannya tidak menjejaskan hubungan akrab yang telah terjalin antara Malaysia, MILF dan Filipina. 

Misuari sebelum ini telah membohongi media dengan dakwaan kononnya Kerajaan Malaysia telah menggunakan MILF bagi memperkukuh tuntutannya ke atas Sabah dan bertanggungjawab mendorong perpecahan di kalangan rakyat Moro. Ketua Sekretariat MILF, Mohammad Ameen berkata, dakwaan itu adalah satu pembohongan dan palsu semata-mata. "Misuari melakukan dosa berat kerana membuat kenyataan yang tidak bertanggungjawab dan cuai terhadap MILF dan kerajaan Malaysia," beliau disebut sebagai berkata oleh Pusat Berita Luwaran. 

Serangan lisan terbaru Misuari itu disiarkan sewaktu lawatan beliau di Malacanang atas jemputan oleh Presiden baharu Filipina Rodrigo Duterte. Ameen mengingatkan Misuari bahawa Malaysialah yang telah menggesa pembentukan Persidangan Perpaduan Bangsamoro (BSC) pada 2002 demi menyatukan pelbagai puak dalam MNLF dan MILF dan menggalakkan pendirian bersama di kalangan mereka terutama untuk berurusan dengan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC). "Bagaimana pula boleh menggunakan MILF bagi mengukuhkan tuntutannya ke atas Sabah, bila Sabah tidakpun menjadi sebahagian daripada agenda rundingan damai sejak 2001?" kata Ameen. 

Ameen turut memberitahu Misuari bahawa Malaysia tidak pernah menawarkan diri untuk mengatur rundingan damai Kerajaan Filipina-MILF (GPH-MILF), tetapi Presiden Gloria Macapagal-Arroyo pada 2001 yang meminta Malaysia bertindak sebagai orang tengah antara dua pihak berkenaan setelah rundingan diadakan semula, selepas Presiden Joseph Estrada melancarkan perang terhadap MILF pada tahun 2000. Presiden Arroyo, dalam lawatan luar negaranya yang pertama sejak menjadi presiden selepas penggulingan Presiden Estrada, telah berkunjung ke Kuala Lumpur untuk secara rasmi meminta Malaysia mengatur rundingan damai GPH-MILF. "Malaysia setakat memberi respon ikhlas terhadap permintaan jiran yang baik," jelas beliau. 

Misuari pada 2013 telah dilihat mengadakan pertemuan dengan bekas Ketua Pembangkang Malaysia, Anwar Ibrahim di sebuah hotel Crowne Plaza di Jakarta dan dikatakan dalang di sebalik kejadian keganasan di Lahad Datu, Sabah yang sehingga kini terpahat dalam ingatan rakyat Malaysia. 

Ameen berkata lagi bahawa Misuari begitu beria-ia menyokong tuntutan Sabah sekarang sedangkan beliau tidak pernah menimbulkan isu itu sepanjang 21 tahun rundingan damainya dengan kerajaan Filipina. Sementara Perjanjian Damai Muktamad Kerajaan Republik Filipina-MNLF (GRP-MNLF) pada 1996 tidak pernah merujuk kepada tuntutan Sabah.

Ternyata dendam Misuari dengan Malaysia masih lagi berlanjutan dengan tuduhan terbaru beliau, seolah-olah ada sesuatu yang beliau inginkan daripada kerajaan Malaysia. Ramai bekas pengikut beliau percaya Misuari sebenarnya gilakan jawatan namun bangsa Moro sendiri sudah menolak dan menyisih beliau daripada memimpin mereka atas sebab keganasan dan ketamakan beliau mengumpul harta untuk kegunaan sendiri.



#Misuari, Myths And The #MNLF





He speaks as if he has not failed his own people. He talks as if he had taken good care of their needs.

How many else are like him who has put self and ego above community? How many else are like him in a region once proud and rich but which now thrives on its homegrown industry called violence?

How could this man — and others like him — face us, blame the world, society, and history for what essentially has been squandered opportunity? Wasn't he given every chance to rectify what needed to be rectified? Wasn't he offered the gubernatorial post of the Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM) on a silver platter in July 1996, even before his group could sign a peace agreement with the Ramos government? Wasn't his separatist movement given all the resources and assistance it needed and wanted after it signed the final deal in September 1996?

The past is an easy recourse for those who have failed. Nur Misuari basks in the past and, unfortunately, so do some of us.

One former government official said in a recent TV talk show that the Zamboanga siege could have been prevented had the Aquino government paid closer attention to Misuari. He forgot to say Misuari has been getting attention for more than two decades now. Cory Aquino first did the honors on Sept 6, 1986, when she went all the way to Jolo to meet him and return the salute of his armed troops. Constantly threatened by military coups and transition problems, however, Ms Aquino failed to sign a peace pact with the MNLF. It took her successor, retired general Fidel V Ramos, to seal a deal with the rebel firebrand.

It is worth recalling how Misuari negotiated that deal. Because if the 1996 peace agreement is infirm, that's largely due to how it was negotiated.

Misuari held peace talks with the Ramos government with clear tactical goals in mind: the MNLF should take control of the regional government; the MNLF should be given a piece of the pie in the bureaucracy; the MNLF should be provided livelihood projects. Ramos had the same tactical goals, too — to pull the MNLF into the mainstream through political and economic concessions. He did this in two ways: set up government structures to accommodate the MNLF and lure them to electoral politics by promising to support them in the ARMM elections.

Was ARMM even part of the 1996 peace agreement? No. The MNLF loathed ARMM; they joined the peace talks precisely to kill it and replace it with a provisional government. This is why it pushed for the establishment of the Southern Philippines Council for Peace and Development (SPCPD), envisioned as the transition authority towards a powerful and more independent regional government, similar to what the Moro Islamic Liberation Front (MILF) is negotiating now with the Aquino administration.

When both parties entered the final stage of the peace negotiations, Mindanao politicians, fearful of a powerful SPCPD, campaigned hard to weaken it. As the final provisions were being hammered out, the MNLF refused to accept a "toothless" SPCPD. The mostly Catholic power brokers in Mindanao, on the other hand, branded the proposed SPCPD as a provisional government in disguise.

A deadlock followed, and Ramos dispatched Misuari's former University of the Philippines buddy, then Executive Secretary Ruben Torres, to the Middle East to ask Misuari to persuade the MNLF to resume the talks. It was in Dubai where the "package deal" was offered to Misuari. The MNLF would accept a powerless SPCPD; in return the rebel leader would run unopposed as ARMM governor.

On July 8, 1996, before any final agreement could be signed and despite warnings from his MNLF comrades that this was a trap, Misuari registered as a voter in Jolo. Malaca├▒ang by that time had managed to convince Congress to postpone the ARMM polls from March 1996 to September that same year. In my previous interview with Torres, he recalled that moment when Misuari filled up his voter's certificate as a prelude to his gubernatorial candidacy.

"Ruben, is this surrender?" Misuari asked him. Torres said, "I pitied him at that point. I told him, of course not. It's just a scrap of paper. You can withdraw it anytime and it will then mean nothing if you resume your revolution."

Misuari would later demand that he be named head of the SPCPD. Even Indonesia, an MNLF supporter, was skeptical. They feared the two agencies would divide Misuari's attention. True enough, soon after the peace agreement was signed and he became governor of ARMM and head of the SPCPD, Misuari came face to face with the nightmare of running a government.

The demands of the bureaucracy bored him; he preferred to travel abroad or stay in a Manila hotel and come to appointments 4 hours late. In the end, his long and frequent absences turned ARMM into what it's always been: mismanaged, corrupt, unable to serve the Bangsamoro people.

Meantime, the SPCPD, tasked to facilitate socio-development projects in Mindanao, could not hit the ground running, powerless as it was, and confronted with roadblocks thrown its way by anti-MNLF executives in Mindanao. The MNLF knew it signed an agreement that paved the way for a weak SPCPD. But because of the protests against the original vision for the council and the enticements dangled before them, they gave in — at their peril.

By the time the SPCPD's 3-year term was about to expire in 1999, Misuari was faced with an internal revolt. As I write this, I vividly remember all of them — their anger, their hurt, their harsh words for their chairman, their deep sense of regret over bungled chances.

You have to understand: MNLF leaders are most articulate when angry. They plotted to oust Misuari as chairman, conniving with some government officials along the way. They had wanted to do it earlier, but since he was both ARMM governor and SPCPD chairman, ousting him also spelled political death for the MNLF. Thus they planned to give him a graceful exit through a law that would ban him from seeking re-election. The MNLF leaders were convinced he would not win another bid anyway. And the SPCPD was also about to end.

The astute Misuari of course found this out so he called all his leaders to a meeting in Zamboanga and let them sign a petition of support saying he was the "life and soul" of the movement. They signed, including some who were part of the ouster plot. Such was — and is — the mythical charm of this man.

Over the years, the MNLF splintered into factions. Muslimin Sema would become mayor of Cotabato City and officially replace him as chairman of the MNLF, a move never recognized by Misuari. The soft-spoken Melham Alam, whom I met in one of Zambonga's coastal villages in 1999, formed the breakaway Islamic Command Council. Parouk Hussin also once headed the faction composed of MNLF's top leaders. Some disgruntled members joined the Abu Sayyaf while others stayed in the mainstream with jobs or livelihood projects.

But the MNLF's mass base remained where they were before the 1996 peace agreement because of the failure of administrations tasked to serve them and their leaders who betrayed them. They remained in poor villages struggling to make both ends meet, isolated from the new world, and thwarted by limited access to basic government services.

To them, Misuari remained their savior. A savior who has repeatedly failed them, yes, but a savior who might just bring them to the promised land.

Misuari knows this, and he has exploited this to the hilt. Whenever he got sidelined he would again go to this mass base, scream independence, and pander to their basic needs. We have a stake in this land we once owned, he would tell them. And they would nod in agreement.

If these villages were to become modern local governments run by honest and competent leaders, Misuari would have no audience.

So the challenge isn't simply to make him irrelevant, but to constantly remind him – and ourselves — that he blew it. And blew it badly.


Source